Windows Verkkojako

Windows tietokoneen kansion jakaminen Dreamboxille.

Verkkojako mahdollistaa musiikki-, elokuva- ja valokuva-tiedostojen käytön suoraan Tietokoneen omalta kiintolevyltä.

Alkuvaatimukset: Toimiva kotiverkko välillä Dreambox-PC, Blue-panelin sisältävä image (esim. Suomipoika) tai vaihtoehtoisesti käsin asennettu CIFS/SMB, Tietokoneen IP-osoite (Selviää Windowsista esim. ”Käynnistä/Suorita/cmd/ipconfig”) ja vielä viimeisenä jos PC:ssäsi on käytössä ohjelmallinen palomuuri(Zonealarm yms), joudut antamaan palomuuriohjelmaan Dreamboxin IP-osoitteen jotta se saa ottaa yhteyden Tietokoneeseen.

1. Tietokoneen asetukset:
Avaa tietokoneelta resurssienhallinta ja valitse haluamasi kansio tai luo uusi(nimeltään vaikka PCjako), klikkaa kansiota hiiren oikealla napilla ja valitse ”Ominaisuudet/Jakaminen” pistä ruksit kohtiin ”Jaa tämä kansio verkossa” ja ”Salli käyttäjien muokata tiedostoja” , anna vielä kansiolle jaon nimi, esim. Pcjako ja Klikkaa ”OK” Jos jako on laitettu onnistuneesti, näkyy nyt kansion kuvakkeessa käsi.

2.Dreamboxin asetukset:
Seuraavaksi asetetaan Dreamboxista CIFS/SMB-moduuli päälle, paina kaukosäätimen sinistä nappia avataksesi Blue-Panelin, sieltä kohta 3. ”Extras / Settings” ja ”OK”, Kohdasta ”Kernel modules” valitaan ”File systems” josta ”CIFS/SMB” valitaan ”Kyllä”. Poistutaan painamalla ”exit” ja käynnistetään Dreambox kehoituksen mukaan uudelleen.

Kun Dreambox on käynnistynyt uudelleen, paina kaukosäätimen sinistä nappia avataksesi Blue-Panelin, sieltä kohta 3. ”Extras / Settings” , ”OK” ja ”Automount editor”. Paina vihreää nappia jolloin avautuu valikko ”Edit entry”, laita seuraavat asetukset:
1.”Mountpoint” kirjoitetaan tietokoneen jaetun kansion nimi esim. ”Pcjako”
2.”Type:” Valitse CIFS
3.”Options:” Valitse rw,nolock
4.”Username:” Jätä oletuksena oleva User
5.”Password:” Jätä oletuksena oleva Pass
6.”Buffersize:” Jätä oletuksena olevat arvot, rsize=8192,wsize=8192
7.”Server:” Laita tähän tietokoneen IP-osoite, esim. 192.168.1.4
8.”Share:” Kirjoita jaetun kansion nimi, esim. Pcjako
Paina lopuksi OK tallentaaksesi muutokset. Käynnistä Dreambox vielä kerran uudelleen ja sen jälkeen Windowsin jako on käytössä.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License